پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228850
منتفي شدن افزايش تعرفه واردات کاغذ ودرگذشت مترجم آثار آگاتاکريستي
تاریخ انتشار : 1396/09/16 12:31:12
نمایش : 1585
منتفي شدن افزايش تعرفه واردات کاغذ و درگذشت مجتبي عبدالله نژاد مترجم آثار آگاتا کريستي از جمله خبرهاي مهم حوزه کتاب در اين هفته هستند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، هفته اي که گذشت، از حيث دارا بودن اخبار حوزه کتاب و نشر هفته پرخبري بود. روز چهارشنبه اين هفته متاسفانه خبر درگذشت مجتبي عبدالله نژاد مترجم پرکار آثار آگاتا کريستي منتشر شد که آن را مرور مي کنيم.

اين هفته نشست هيئت مديره اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران با اعضاي اين اتحاديه برگزار شد که ۳ خبر اين گزارش از اين نشست، بيرون آمده اند. در ادامه ۳ خبر مربوط به وزارت ارشاد و ۲ خبر هم مربوط به خانه کتاب مرور مي شوند. سپس ۳ خبر داخلي ديگر و پس از آن ها ۵ خبر خارجي مرور مي شوند.

در ادامه مرور اخبار حوزه کتاب و نشر را در اين هفته آغاز مي کنيم. گزارش اين هفته ۱۷ خبر دارد.

درگذشت مجتبي عبدالله نژاد

مجتبي عبدالله‌نژاد نويسنده و مترجم آثار آگاتا کريستي، صبح چهارشنبه دچار ايست قبلي شد و در ۴۸ سالگي دار فاني را وداع گفت.

زنده‌ياد عبدالله نژاد کتاب‌هاي مصيبت بي‌گناهي، شب بي‌پايان، قتل در خانه کشيش، قتل آسان است، مرگ خانم مگينتي، جيب پر از چاودار، راز قطار آبي، در هتل برترام، جسدي در کتابخانه، نوشابه با سيانور، راز سيتافورد، آيينه سرتاسر ترک برداشت، چرا از ايوانز نخواستند، شرارتي زير آفتاب، چشم‌بندي، معماي کاراييب، دست پنهان، موج‌سواري، الهه انتقام، جشن هالووين، چهار غول بزرگ، ساعتها، شاهد خاموش، قتل در تعطيلات، قتل در خوابگاه دانشجويي، گرگ در لباس ميش و مقصد نامعلوم، را هم از آگاتا کريستي به فاسي ترجمه و منتشر کرده است.

از وي مقالاتي در بعضي نشريات ادبي مثل کلک، کارنامه، سمرقند، بخارا، رودکي، نافه، شوکران، و گوهران منتشر شده‌است.

بررسي ميزباني نمايشگاه کتاب در شهرداري

محمود آموزگار عضو شوراي سياستگذاري نمايشگاه کتاب از برگزاري دومين جلسه اين شورا در دفتر قائم مقام شهردار تهران و با موضوع بررسي وضعيت شهر آفتاب براي ميزباني خبر داد.

آموزگار اين خبر را در خلال برگزاري نشست هيئت مديره اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران با اعضاي آن اعلام کرد. اين نشست با موضوع ارائه گزارش عملکرد و پرسش و پاسخ، عصر روز دوشنبه ۱۳ آذر در محل اين اتحاديه برگزار شد.

اعلام درآمد اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران از نمايشگاه کتاب

در نشست ديگري که مربوط به نشست هيئت مديره اتحاديه ناشران با اعضاي آن بود، هومان حسن پور عضو هيئت مديره اتحاديه ناشران که مسئوليت کميته ناشران داخلي دوره سي‌ام نمايشگاه کتاب را برعهده داشته، درآمدهاي اين اتحاديه را از مشارکت در برگزاري نمايشگاه اعلام کرد.

وي گفت: در بيست و هشتمين نمايشگاه کتاب تهران در مجموع دو ميليارد و ۸۸۳ ميليون تومان بابت اجاره غرفه‌ها از ناشران شرکت کننده دريافت شد که بيش از يک ميليارد تومان آن به پيمانکاران و حدود ۷۵۰ ميليون تومان آن هم به تشکل‌ها و انجمن‌ها پرداخت شد و مبلغي که به خود اتحاديه تعلق گرفت ۱۶۳ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان بوده که با کسر مبلغ مربوط به ارزش افزوده اين عدد به ۱۵۰ ميليون تومان تغيير مي‌کند. از اين مبلغ مي‌بايست ۲۰ درصد به اتاق اصناف پرداخت مي‌شد که طي نامه‌نگاري با اتاق مقرر شد اين مبلغ صرف هزينه‌هاي ساختمان اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران شود.

اعلام آمادگي براي واگذاري حق اجاره باغ کتاب

در اين نشست همچنين، يحيي دهقاني نايب رئيس شرکت توسعه محصولات فرهنگي، هنري «ماه پيشوني» براي واگذاري حق اجاره «باغ کتاب» به شرکتي فراگير که قاطبه اعضاي آن، عضو اتحاديه ناشران باشند، اعلام آمادگي کرد.

جزييات بسته پيشنهادي وزارت ارشاد براي مهار بحران کاغذ

وزارت ارشاد با تاکيد بر اينکه راه تقويت توليد داخلي کاغذ، افزايش تعرفه واردات نيست، براي برون رفت از بحران مصرف‌کنندگان کاغذ از جمله ناشران، بسته‌اي پيشنهادي را ارائه کرد.

جزئيات اين بسته پيشنهادي در خبري که مهر روز يکشنبه ۱۲ آذر در گفتگو با همايون اميرزاده مشاور اجرايي معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منتشر کرد، قابل مطالعه است.

منتفي شدن افزايش تعرفه واردات کاغذ

طبق خبري که فرداي خبر گفتگو با اميرزاده منتشر شد، اعلام شد که تعرفه وارادات کاغذ افزايش پيدا نخواهد کرد. به اين ترتيب و به موجب خبر مذکور پس از جلسه روز يکشنبه نمايندگان بخش‌هاي توليد، توزيع و مصرف کاغذ در وزارت صنعت، معدن و تجارت، موضوع افزايش تعرفه گمرکي کاغذ از دستور کار اين وزارتخانه خارج شد.

تصويب خريد يک ميليارد و ۲۰۰ ميليوني ارشاد از ناشران

در جلسه ۵۸۳ هيات انتخاب و خريد کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خريد ۳۵۰ عنوان کتاب در ۵۲ هزار و ۶۰۰ نسخه به مبلغ کل ۱۲ ميليارد و ۳۷۳ ميليون و ۴۰۰ هزار ريال براي خريد مورد تصويب قرار گرفت.

افزايش ۳۸ درصدي تعداد عناوين کتاب در يک‌سال گذشته

طبق خبري که يکشنبه اين هفته توسط موسسه خانه کتاب اعلام شد، آمار و درصد تغيير تعداد کتاب‌هاي مهر ماه سال جاري نسبت به زمان مشابه در سال گذشته نشان مي‌دهد تعداد کتاب‌هاي عمومي در مهر سال گذشته ۴ هزار و ۶۰ عنوان بوده که با افزايش ۴۰ درصدي به ۵ هزار و ۶۷۸ عنوان در سال جاري رسيده است.

اعلام آمار فروش ۱۰ روز ابتدايي پاييزه کتاب

خبر ديگري که اين هفته منتشر شد و مربوط به خانه کتاب است، ميزان فروش کتابفروشي هاي دخيل در طرح پاييزه کتاب بود که اين ميزان طي ۱۰ روز ابتدايي اجراي اين طرح اعلام شد. به اين ترتيب، فروش ۳۴۵ هزار نسخه کتاب در ۱۰ روز از اجراي طرح پاييزه کتاب در حالي به ثبت رسيده است که در پاييزه کتاب سال ۱۳۹۵ در بازه زماني يک ماهه، ۵۶۱ هزار و ۷۷۶ نسخه کتاب به فروش رسيده بود.

طرح پاييزه کتاب با مشارکت ۸۲۹ کتابفروشي در ۳۱ استان کشور در حال اجراست که تاکنون استان‌هاي تهران با ۱۵۱ کتابفروشي، اصفهان با ۱۰۳ کتابفروشي و قم با ۹۱ کتابفروشي بيشترين مشارکت را به لحاظ تعداد کتابفروشي‌ها به خود اختصاص دادند.

برگزاري نشست خبري نمايشگاه بين المللي چاپ

نشست خبري بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي چاپ، بسته بندي و ماشين آلات وابسته صبح شنبه اين هفته با حضور روساي اتحاديه هاي چاپخانه داران تهران، صادرکنندگان صنعت چاپ، ليتوگراف و صحافان در محل اتحاديه صنف چاپخانه داران تهران برگزار شد و جزئيات اين دوره از نمايشگاه مذکور تشريح شد.

امضاي تفاهمنامه همکاري بين نهاد کتابخانه هاي عمومي با نيروي انتظامي

مراسم امضاي تفاهم‌نامه همکاري ميان نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور و نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران، روزيکشنبه ۱۲ آذر، با حضور سرتيپ دوم اميرحسين ياوري معاون تربيت و آموزش نيروي انتظامي و عليرضا مختارپور دبيرکل نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور، در ساختمان مرکزي نهاد کتابخانه ها برگزار شد.

معرفي برگزيدگان جايزه ادبي سپيدار

عصر يکشنبه ۱۱ آذر آيين پاياني سومين جشنواره ادبي سپيدار با تمرکز بر موضوعات محيط زيستي در مرکز آفرينش هاي ادبي کانون پرورش فکري برگزار و برندگان سه بخش کودک و نوجوان، بزرگسال و کتاب تصويري در اين مراسم معرفي شدند.

تدارک بازگرداني قديمي ترين انجيل لاتين به انگلستان

اولين خبر بين المللي اين گزارش، يکي از اخباري است که روز شنبه در حوزه کتاب منتشر شد. به موجب اين خبر، قديمي‌ترين انجيل کامل لاتين ، پس از ۱۳۰۲ سال به بريتانيا برگردانده مي‌شود. اين انجيل که از آن به عنوان گنجينه‌اي آنگلو-ساکسوني ياد مي‌شود، يک کتاب خيلي حجيم است که سال ۷۱۶ ميلادي توليد شد و بعد به ايتاليا رفت و به پاپ گريگوري دوم تقديم شد.

کتابخانه بريتيش اعلام کرد اين کتاب که به کتابخانه لورنتيان فلورانس وام داده شده بود، براي نمايشي در سال ۲۰۱۸ که درباره تاريخ، هنر ادبيات و فرهنگ آنگو ساکسوني بريتانيا برگزار مي‌شود، به اين کشور برمي‌گردانده مي شود.

درگذشت يکي از اعضاي آکادمي فرانسه

ژان دورمسون، نويسنده مشهور فرانسوي که چهره‌اي محبوب در ميان مردم کشورش بود و هميشه از او به عنوان عضو ناميراي آکادمي فرانسه ياد مي‌شد و امانوئل مکرون رييس جمهوري فرانسه از او به عنوان «پرنس واژه‌ها» ياد کرده بود، در ۹۲ سالگي و در قصبه‌اي نزديک پاريس درگذشت.

آکادمي فرانسه با اعلام خبر درگذشت اين نويسنده، فيلسوف و مفسر مطبوعاتي، بدون ذکر دليل فوت وي، خبر داد.

معرفي برنده جايزه شعر جفري فابر

طبق يکي ديگر از خبرهاي بين المللي اين هفته، کيم مور با نخستين مجموعه شعرهايش به‌عنوان برنده جايزه جفري فابر انتخاب شد و نام خود را در فهرستي از اسامي بزرگ چون شيموس هيني ثبت کرد. اين مجموعه با عنوان «هنر سقوط» دربرگيرنده تجربيات شاعر از سختي‌هاي زندگي و خشونت‌هاي خانگي است و به گفته هيات داوري دربرگيرنده اشعاري است که قلب را جريحه‌دار مي کند.

جايزه جفري فابر ۱۵۰۰ پوندي است و طي سال‌ها به شماري از مجموعه‌هاي شعري باارزش شاعراني چون شيموس هيني، توني هريسون، جي‌ام کوتسي و ايمر مک‌برايد اهدا شده است.

معرفي پايتخت فرهنگي جديد بلاروس

طبق خبري که رايزني فرهنگي ايران در بلاروس اين هفته در اختيار خبرگزاري مهر گذاشت، شهر نووپولوتسک پايتخت فرهنگي بلاروس در سال ۲۰۱۸ خواهد بود. اين شهر در استان ويتبسک واقع شده و تاريخ تاسيس آن هم ۷ ژوئن ۱۹۵۸ است.

قرارداد يک ميليون پوندي کاساندرا کلر براي نوشتن يک کتاب

کاساندرا کلر نويسنده که با نوشتن داستان‌هايي براي کودکان طرفداران زيادي به دست آورده، براي نوشتن نخستين کتابش براي بزرگسالان، قرارداد يک ميليون پوندي بست. کتاب‌هايي که قرار است کلر  با عنوان «گيرنده شمشير» بنويسد داستان مردي را روايت مي کنند که بزرگ مي‌شود تا شاهزاده‌اي بي‌ارزش باشد و از سوي ديگر قهرمان زني وجود دارد که مي‌تواند دنياي بدي را به هم بريزد.

مهر

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html